Hoe belangrijk is bewegen/sporten?

Als je mijn blog over een frisse start hebt gelezen dan weet je dat de woorden sporten en Loreen in het verleden niet echt samen gingen. Als kind deed ik vooral aan dans sporten zoals; klassiek- en jazz- ballet. Dansen was/is iets wat ik erg leuk vind om te doen. Maar juist op het moment dat ik het sporten het hardst nodig had ( in de periode dat ik overgewicht kreeg ) hield ik dit voor gezien. Ik was liever lui dan moe en had geen zin om er naar toe te gaan. Verder voelde ik mij ook niet meer zo fijn tussen de andere ( slankere ) meiden. Als tiener probeerde ik het fitnessen, maar ik zat meer aan de bar te ouwehoeren dan dat ik aan de gewichten stond te trekken.

Pas toen ik mijn man leerde kennen heb ik het sporten weer opgepakt en kreeg ik er ook lol in. Je moet begrijpen dat mijn man juist heel erg sportief is, hij vindt ook van alles leuk om te doen. Hij doet aan; krachttraining, crossfit, hardlopen ( marathons ) en beoefend graag vechtsporten. O’ja en hij fietst voor de lol meerdere keren per week 45 km heen en terug naar zijn werk. Tja, je kan dan gewoon niet lui op de bank blijven zitten., ik in ieder geval niet. Ik heb meerdere dingen uitgeprobeerd sinds die tijd: sportklasjes, hardlopen en krachttraining. Het hardlopen vind ik lekker als het mooi weer is, sorry in de kou en regen vind ik er geen bal aan. Klasjes als; we moeten allemaal dezelfde bewegingen tegelijkertijd doen, is ook niet zo’n mijn ding. Krachttraining en cross training vind ik wel erg fijn om te doen. Krachttraining omdat ik dit zelfstandig kan doen en je heel gericht kan trainen op bepaalde spiergroepen en de cross vind ik fijn om te doen omdat je toch individueel bezig bent ( al hoewel je dit ook in een kleine groep doet ), maar er is wel iemand die mij motiveert om nog meer uit mijzelf te halen. Verder is het een fijne combinatie tussen conditie training en krachttraining. Ik probeer 2 a 3 keer per week te sporten, dit is een streven en lukt ook mij niet altijd. Maar net als andere afspraken die je maakt, zou je het sporten in je agenda moeten zetten en je aan deze afspraak moeten houden. Niet denken, ach ik kan het wel weer verzetten of afzeggen. het is namelijk een belangrijk iets voor jou en je gezondheid.

Geadviseerd wordt om dagelijks minstens een half uur tot een uur te bewegen, de mensen die mij naast staan weten dat ik altijd zeg: alles is een work-out. Neem de trap en niet de lift of roltrap, loop of fiets zoveel mogelijk als je ergens naar toe moet, zo kom je ook lekker buiten en tank je meteen vitamine D. dit kan je in je werkpauze doen of plan het dagelijks in. Ik ken een gezin waar moeder alleen is met drie kinderen. Elke avond na het eten zie ik met zijn vieren voorbij lopen en gaan ze aan hun dagelijkse wandeling. Elke dag, dit is natuurlijk ook een mooie manier om dagelijks te bewegen. Op deze manier hoeft moeder geen oppas te regelen, het is gratis en het is een mooie manier om even tijd met elkaar door te brengen en bepaalde zaken misschien met elkaar te bespreken en je kan het in elk tempo doen. Belangrijk is zoveel mogelijk in beweging te blijven en zo min mogelijk te zitten.

Maar waarom is bewegen nou zo belangrijk? Ik sport zelf om meerdere redenen: 1; het helpt mij om op gewicht te blijven 2; mijn spieren worden zichtbaarder, het is goed voor mijn botten en spieren en het is goed voor mijn stemming. Als ik sport kan ik even al mijn gedachten loslaten en ik merk dat dit stress verlagend werkt voor mij.

Mensen zijn gemaakt om te bewegen, dat blijkt wel uit deze voordelen:

  1. Bewegen levert een belangrijke bijdrage aan het proces van afvallen. je verbrandt er calorie├źn door en met een gezond eetpatroon val je af of blijf je mooi op gewicht.
  2. Bewegen komt ten goede aan de algemene gezondheid en het voorkomt ziekten. De botten worden steviger ( je vermindert de kans op botontkalking ), je krijgt meer conditie ( je vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen ) en het hart-longsysteem ( het is goed voor je bloeddruk en verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed ) wordt sterker, het is goed voor je hersenen ( bij mensen die hun hele leven lichamelijk en geestelijk actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50% ) Afvalstoffen worden sneller afgevoerd. Je spieren worden getraind en je zit beter in je vel. Fitte mensen zijn energieker en voelen zich minder snel moe.
  3. Je stemming kan verbeteren door regelmatig te verbeteren. Stress en spanning verminderen en het helpt ook tegen depressies. Vooral als buiten gaat sporten krijg je een soort lichttherapie.
  4. Je gaat beter en dieper slapen als je intensief beweegt.
  5. Je kan een beter postuur door sporten krijgen.

Nu weet je waarom bewegen zo belangrijk is, maar hoe hou je het bewegen/sporten nou vol? Ik bedoel; ga maar eens in januari kijken in een sportschool. Het is dan stampes vol, maar drie maanden later zie je de helft van deze mensen niet meer. Het beginnen is makkelijk, maar de discipline opbrengen om elke keer weer te gaan is een ander iets. Het is gewoon veel makkelijker om een excuus te verzinnen om een keer niet te gaan, vooral als je het misschien toch met tegenzin doet. Daarom is het belangrijk om te kijken wat bij jou past. Vind je het leuk om een teamsport te doen? Of doe je liever iets wat je alleen kan doen? Sport je liever buiten of binnen? Vind je de sportschool nog een te grote stap, dan kan je ook buiten of thuis trainen. Ik sport zelf geregeld thuis voor de tv. Via Youtube kan je allemaal thuis work-outs doen of begin met Nederland in Beweging als je echt voor het eerst begint. Begin gewoon klein, je hoeft niet meteen te trainen voor een marathon, maar ga eerst eens een half uur wandelen. En hou vooral in gedachten waarom je gaat sporten, wat voor voordelen het allemaal levert voor jou en je lichaam, nu en voor het lange termijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *