Basis pastasaus

Basis Pastasaus

Wat hou ik toch van de Italiaanse keuken, echt wat dat betreft had ik in Italië geboren moeten worden . Nu weet ik dat pasta tegenwoordig een beetje in het verdomhoekje wordt geschoven om de hoeveelheid koolhydraten die er in zitten. Nu ben ik niet tegen koolhydraten, ik ben van mening dat je koolhydraten nodig hebt. Koolhydraten vormen voor ons lichaam de grootste bron van energie. Wel ben ik voorstander van de complexe koolhydraten, deze zitten in bijvoorbeeld: bonen, zilvervliesrijst, volkorenbrood en ook volkorenpasta. Het lichaam heeft tijd nodig om deze koolhydraten te  verteren. Op deze manier is de kans veel kleiner dat er overtollige glucose ontstaat en dat alles wordt gebruikt als glycogeen ( energievoorraad )in de lever en spieren. En wat een groot voordeel is van de complexe koolhydraten is het feit dat je er veel sneller vol van raakt en je langer vol voelt. Dit in tegenstelling van de enkelvoudige koolhydraten die vooral in snoep, koek en chips zitten. Deze koolhydraten worden meteen opgenomen in het bloed; en wat je lichaam dan niet gebruikt wordt opgeslagen als vet. Witbrood, witte pasta en witte rijst daar zijn eigenlijk alle goede voedingsstoffen uitgehaald, dus niet zo gezond voor je. Maar goed dit is even bijzaak, vandaag deel ik met jullie een recept voor een gezonde pastasaus. Ik noem het een basis pastasaus omdat je vanuit hier, nog heel veel ingrediënten kunt toevoegen. Ik gebruik de saus voor op mijn spaghetti, macaroni maar ook lasagne.

Bij de ingrediënten zal ik niet overal hoeveelheden neerzetten, dit omdat ik van mening ben dat je soms op gevoel moet koken. Koken is ook veel proeven, wat vind jij lekker? Hou je juist van een dikke saus of wat vloeibaarder, vind je pittig lekker of juist niet? Ik geef niet alleen een lekkere basis pastasaus, maar ook een basis recept. Laat weg wat jij minder lekker vindt, voeg toe wat jij juist heerlijk vind.

Verder hou ik van makkelijk, natuurlijk kan je alles super vers maken. Maar hier hebben wij niet altijd de tijd voor. Dus waarom zou je niet een pak tomatensaus pakken of een blik gepelde tomaten? Waar ik wel oplet is dat er alleen dat in zit wat ik wil hebben: tomaten. Oke, vaak is er een beetje zout aan toegevoegd. Let hierop, je hoeft dan bij het op smaak brengen van de saus niet nog eens heel veel zout toe te voegen. Ik ben ook gek op voorgesneden groente. Als ik veel tijd heb, snij ik alles zelf, maar als het wat sneller moet, hup zo een zak met voorgesneden groente erbij. Je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken. Het gaat erom dat je een gezonde maaltijd op tafel zet. Met veel vitamines en mineralen.

Benodigde ingrediënten:

Deze aantallen zijn voor een grote pan met saus. Ik hou van veel koken zodat ik ook nog een deel kan invriezen. Op deze manier heb ik op bijvoorbeeld werkdagen, snel een gezonde maaltijd op tafel.

  • 500 gram passata di pomodoro ( of ook wel een pakje tomatensaus )
  • Blik 400 gram gepelde tomaten
  • klein blikje 70 gram tomatenpuree ( dubbel geconcentreerd )
  • eventueel water
  • oregano of pizza/pasta kruiden
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 rode ui
  • zongedroogde tomaatjes
  • gerookte paprikapoeder ( je kan ook normale paprikapoeder nemen, maar zelf vind ik de gerookte paprikapoeder net dat beetje extra aan smaak geven ).
  • eventueel sambal of chilipoeder

Hoe ga je te werk:

  1. Pel de ui en de knoflookteentjes en snij deze fijn, zet heel even apart.
  2. Pak een grote pan ( liefst een grote hapjes pan of grote wok met deksel )
  3. Verhit in de pan een beetje olie naar keuze.
  4. Bak de ui en knoflook kort op een laag vuur, je wil niet dat het verbrandt.
  5. Voeg nu het pak tomatensaus, gepelde tomaten en tomatenpuree toe.
  6. Roer alles goed door en verwarm tot de saus begint de borrelen.
  7. Voeg nu je kruiden toe. Voeg het aantal toe wat jij lekker vindt. Je kan beter dus niet in 1x een heleboel erbij gooien. Begin bij overal 1 el, behalve van de chilipoeder, begin hier met een puntje van een tl.
  8. Voeg nu ook de zongedroogde tomaatjes toe en laat weer een tijdje mee borrelen. Dit gaat het snelst als de deksel op de pan zit.
  9. Na 10 minuutjes ga je proeven. Wat heeft het nog nodig? Nog wat meer kruiden? Zout/peper? Misschien nog wat meer pit, door wat meer chilipoeder? Laat je smaakpupillen werken.
  10. Zo nu is je basis pastasaus klaar.
  11. Nu kan je gaan toevoegen wat jij lekker vindt qua groente. Gooi er een groot pakket voorgesneden spaghetti/ macaroni groente bij of voeg er champignons en verse spinazie bij. Ook lekker gesneden paprika in alle kleuren en nog wat verse snoeptomaatjes. Of voeg eens een groente toe waar je niet zo snel aan zou denken: zoals broccoli.
  12. Wat ik ook lekker vind is om er een eetlepel groene pestosaus bij te voegen.
  13. De basis pastasaus is vegetarisch, maar je kan ook  500 gram mager rundergehakt of kipgehakt toevoegen. Bak dan eerst de knoflook en ui en voeg daarna het gehakt toe. Bak dit rul en ga dan bij stap 7 verder. Of bak in een aparte pan, gehaktballetjes.
  14. De mogelijkheden zijn eindeloos, lekker experimenteren.
  15. Eet deze saus met volkoren pasta, of maak er een volkorenlasagne van. Wil je toch echt geen pasta eten, maak dan met een spirella van courgette lange slierten. Of maak een lasagne van courgette en/of aubergine. Ook heerlijk.
  16. SMULLEN MAAR!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *