Suikers

Suikers

We worden er op het moment mee dood gegooid, suikers en dan vooral dat wij geen tot zo min mogelijk suikers moeten nuttigen. Van eet suikervrij ,eet alleen natuurlijke suikers tot de petitie voor minder suiker in producten ( die ik overigens wel ondertekend heb ). We zijn er allemaal maar druk mee.

Zelf ben ik een voorstander van minder suiker in alledaagse producten, ik vind het belachelijk dat er overal maar suikers aan toegevoegd worden. Waarom moet er suiker in bijvoorbeeld kipfilet voor op brood? Je schrikt je rot als je ziet waar ze allemaal suiker in gooien. Hier kom je pas achter als je labels gaat lezen. En het gemene is dan ook nog dat suiker niet alleen suiker heet, maar tientallen verschillende benamingen heeft. Als leek moet je maar weten dat suiker ook: sacharose, lactose, fructose, dextrose, maltose, isoglucose, melasse, galactose en dan zijn er nog een aantal benamingen. Suiker is blijkbaar te herkennen aan woorden die eindigen op óse ‘( zoals fructose ) en al het andere dat eindigt op stroop, suiker, honing, nectar en siroop. Je moet er onderhand een studie voor hebben gevolgd(*1)

En dan de grote vraag: zijn natuurlijke suikers nou beter dan de albekende oude kristalsuiker? Kan je beter in plaats van kristalsuiker, basterdsuiker of rietsuiker, kokosbloesemsuiker, agavesiroop, palmsuiker of honing nemen?

Ik vond het altijd al bijzonder dat we bij deze suikers over natuurlijke suikers spraken en kristalsuiker en rietsuiker daar  niet bij rekenden. Ik bedoel, kristalsuiker wordt toch van de suikerbiet gemaakt? Dat is toch ook een natuurlijk product? En dat groeien we zelfs in ons eigen kikkerlandje, ook nog eens goed voor ons milieu aangezien het niet eerst de hele wereld over hoeft te reizen om uiteindelijk bij ons in de supermarkt te komen te liggen. Maar goed, zijn deze suikers nu gezonder voor ons? Je leest dit in ieder geval wel overal. Instagram ( ook mijn account ) staat vol met “gezonde” recepten met “natuurlijke”suikers. Volgens de wetenschap niet. Deze suikers zijn niet gezonder dan kristalsuiker het is alleen veel duurder (*1). Ons lichaam maakt geen onderscheid tussen deze suikers. Ons lichaam ziet het allemaal als suiker. Nu claimen bepaalde mensen dat deze suikers meer vitamines of mineralen zouden bevatten. Maar de vitamines en mineralen die er eventueel in zitten is zo weinig, dat je dit beter uit andere producten kan halen.

Wist je dat de gemiddelde Nederlander 20% van zijn calorie inname uit suikers haalt en dat de aanbevolen hoeveel energiebehoefte uit suikers zou moeten bestaan uit maar 10% ( dit is bepaald door de WHO Wereldgezondheidsorganisatie ). En hier bedoelen ze ook de suikers die al in onze voeding zit (*1). En de WHO zegt zelfs dat het eten van tot 5% van de totale energiebehoefte aan suiker zelfs nog beter is voor de gezondheid, maar alsnog is hier niet voldoende bewijs voor.

Maar wij houden zo van zoet, ik in ieder geval wel. Ik ben ook voortdurend bezig met recepten te bedenken die gezonder voor je zijn. Mijn kinderen vinden mijn baksels al niet eens zoet, terwijl ik wel mijn best doe om het zoet te maken. Maar het klopt, dat ze minder zoet zijn dan het gebak uit de winkels of een baksel met vele grammen suiker. Ik gebruik ook honing, maple syrup ( ahornsiroop ) of fruit om mijn baksels te zoeten. Maar deze zijn dus niet gezonder? Nee, blijkbaar niet, het maakt blijkbaar niet uit of je 100 gram kristalsuiker in je cake stopt of 100 gram kokosbloesemsuiker. Wel is het een feit dat fruit wel gezonder is. In fruit zitten namelijk wel veel gezonde vitamines en vezels.

Ik ben van mening dat suiker of zoet best in een gezonde levensstijl past, als je er niet te veel van eet. Net als bij de meeste dingen is te veel niet goed. Als je de 80/20 regel toepast ( 80 procent gezond en 20 procent iets minder gezond ) kan een chocolaatje of taartje af en toe best. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik geen taart of chocolade meer zou mogen eten. Mensen vragen mij ook wel eens als ze mij dit zien eten: “mag jij dat wel?” “Euhh, JAAAA. Ten eerste mag ik alles, ten tweede kies ik ervoor niet alles altijd te eten en ten derde eet ik af en toe ook chocolade, ijs en taart. Alleen dus niet elke dag of de hele dag door. Maar ik let dus wel op mijn calorie inname en om te zorgen dat dit per eetmoment niet te hoog is, eet ik graag producten die gezond zijn voor je lijf, je voedingstoffen geven waar je lijf wat aan heeft en die je de energiebehoefte geven die je lichaam nodig heeft en dus niet meer. Daarom bak ik vaak niet met kristalsuiker, om de aantal calorieën. Om je een duidelijk beeld te geven over de calorieën die in elke suiker zit heb ik dit voor je uitgezocht, zo kan je zelf zien en vergelijken hoeveel energie er in elke suiker zit.

Kristalsuiker: per 100 gram 406 kcal, per 100 gram = 100 gram koolhydraten, 0 gram vet, 0 gram eiwit

Palmsuiker: per 100 gram 392 kcal, per 100 gram = 92,7 gram koolhydraten, 0,2 gram vet, 2,5 gram eiwit

Rietsuiker Stevia: per 100 gram 400 kcal, per 100 gram= 99,6 gram koolhydraten, 0,1 gram vet. 0 gram eiwit ( wel heb je voor 100 gram suiker maar 50 gram rietsuiker stevia nodig ).

Maple Syrup/Ahornsiroop: per 100 gram 349 kcal, per 100 gram/ml = 87,2 gram koolhydraten, 0 gram vet, 0 gram eiwit

Kokosbloesemsuiker: per 100 gram 309 kcal, per 100 gram= 96,6 gram koolhydraten, 1 gram vet, 1,7 gram eiwit

Honing; per 100 gram 300 kcal, per 100 gram= 75 gram koolhydraten, 0 gram vet, 0,4 gram eiwit

Dadelstroop: per 100 gram 271 kcal, per 100 gram= 67,5 gram koolhydraten, 0,1 gram vet, 1,4 gram eiwit

Medjoul dadels: per 100 gram 310 kcal, per 100 gram= 70 gram koolhydraten, 0 gram vet, 1,7 gram eiwit

Banaan: per 100 gram 95 kcal, per 100 gram= 20,6 gram koolhydraten, 0,3 gram vet, 1,1 gram eiwit

Appelmoes zonder suiker ( zelfgemaakt ): per 100 gram 51 kcal, per 100 gram= 11,5 gram koolhydraten, 0 gram vet, 0,2 gram eiwit

Sugarly ( zoetstof ): per 100 gram 1 kcal, per 100 gram = 99 gram koolhydraten( waarvan suiker 0 gram ), 0 gram vet, 0 gram eiwit (*2 )

Het ligt er aan wat versta je onder gezond en wat wil je bereiken. Gaat het je erom om alleen natuurlijk te eten dan maak je andere beslissingen dan iemand die op zijn lijn let. Voor mij persoonlijk gaat het erom dat ik zo natuurlijk mogelijk en gezond mogelijk eet, maar…Dit betekend niet dat ik nooit iets met suiker eet of nooit iets eet en drink met een zoetstof. Varieer en doe waar jij je goed bij voelt en wat voor jou belangrijk is. Te veel suiker is gewoon echt niet gezond en kan vooral in onze tijd echt een stuk minder, maar daarnaast af en toe iets met suiker is ook niet het einde van de wereld.

 

Liefs Loreen

*1 Deze informatie heb ik  verkregen uit het boek: Eet als een expert van I’m a Foodie. Beetje mijn persoonlijke bijbel omdat de informatie in dit boek wetenschappelijk zijn bewezen. Een aanrader voor iedereen om te lezen.

*2 Deze voedingswaarde heb ik uitgerekend met de hulp van etiketten en de app: eetmeter van het voedingscentrum

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *